بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
آلودگی هوا و قوانین در اقتصاد چه تأثیری بر محیط‌زیست دارد 
اقتصاد درباره‌ی انتخاب‌ها و نحوه‌ی استفاده‌ی افراد از منابع کمیاب است. این موضوع تنها به تولید و مصرف محدود نمی‌شود؛ بلکه دررابطه‌با محافظت‌کردن، خارج‌نشدن از تعادل‌های بلندمدت و عدم تخریب و اتلاف منابع هم می‌توان از آن استفاده کرد.
کد خبر : ۲۷۹۹۴۵

بورس‌نیوز:

دررابطه‌با آلودگی هوا عوارض بلندمدتی چون تغییرات آب‌وهوایی وجود دارد که مصرف‌کنندگان اغلب هنگام خرید محصولات به آن توجه نمی‌کنند. زمانی که هزینه‌ی کامل یک محصول با هزینه‌هایی که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌پردازند مطابقت نداشته باشد تفاوت در اثرات خارجی منفی خواهد بود. مثال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی نظیر آلودگی هوا و عدم مقابله با آن نشان‌دهنده‌ی شکست بازار است؛ وضعیتی که در آن بازارها نمی‌توانند مقدار موردنظر جامعه را تولید کنند. برای پرداختن به این موضوع برخی از اقتصاددانان استدلال می‌کنند که مداخله‌ی دولت نه‌تنها قابل‌توجیه است، بلکه ضروری خواهد بود.

دولت چگونه می‌تواند از آلودگی هوا جلوگیری کند؟

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند طی آن مداخله‌ی دولت اتفاق بیفتد. همه‌ی اینها به‌منظور تشویق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به انتخاب آلودگی کمتر است. یک راه‌حل این است که دولت دخالت نماید و قوانین مشخصی را دررابطه‌با میزان آلودگی صنایع خاص وضع نماید. راه دیگری که برای کاهش آلودگی هوا می‌توان به آن اشاره کرد این است که با ارائه‌ی مشوق‌های قیمتی می‌توان افراد را تشویق به انتخاب‌هایی کرد که برای محیط‌زیست بهتر است.

دولت می‌تواند برای خرید بنزین مالیات وضع نماید و یا به افرادی که از خودروهای برقی استفاده می‌کنند یارانه بپردازد. همچنین دولت‌ها می‌توانند نهادهایی جهت صدور مجوز ایجاد کنند و محدودیتی برای میزان آلودگی شرکت‌ها تعیین نماید و به آن نهادها اجازه بدهند که مجوزهای آلاینده‌ای را خریدوفروش کنند. به این سیستم کنترل و تجارت می‌گویند. طرف‌داران کنترل و تجارت استدلال می‌کنند که این سیستم می‌تواند بدون ایجاد قوانین سخت که مانع رشد اقتصاد می‌شود با موفقیت انتشار گازهای گلخانه‌ای را محدود نمایند.

اقتصاد به چه موضوعاتی در محیط‌زیست اشاره می‌کند؟

اقتصاد درباره‌ی انتخاب‌ها و نحوه‌ی استفاده‌ی افراد از منابع کمیاب است. این موضوع تنها به تولید و مصرف محدود نمی‌شود؛ بلکه دررابطه‌با محافظت‌کردن، خارج‌نشدن از تعادل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بلندمدت و عدم تخریب و اتلاف منابع هم می‌توان از آن استفاده کرد. اقتصاد به نکات بسیار زیادی اشاره می‌کند؛ مثلاً برای اینکه چگونه امیال خودمان را جهت افزایش رفاه از طریق رشد همراه با حفاظت از منابع طبیعی متعادل سازیم باید چه اقداماتی انجام دهیم. بحث ما دررابطه‌با اقتصاد محیط‌زیست است و به این مسئله اشاره می‌نماییم که اقتصاد چگونه می‌تواند به افراد کمک نماید که بتوانند سیاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که در آن سکونت دارند را قابل‌زندگی نگه دارند.

آلودگی هوا، عوارض جانبی فعالیت بشر در کره‌ی زمین

آلودگی محیط‌زیست یک امر اجتناب‌ناپذیر است و یکی از اثرات جانبی حیات بشر است و راهی وجود ندارد که افراد بتوانند به طور کامل آن را از بین ببرند. یکی از راه‌های مطالعه درباره‌ی جوامع نگاه‌کردن به زباله‌های تولید شده توسط آنها است. این واقعیت که انسان‌ها انواع زباله‌ها را تولید می‌کنند به این معنی نیست که باید جزایری از زباله‌ها در اقیانوس‌ها یا لایه‌ای از دود در شهرهای صنعتی و مواد شیمیایی را بپذیریم. ما برای اینکه دررابطه‌با این موضوع به طور ساده صحبت کنیم دررابطه‌با یک نوع از آلودگی‌ها بحث می‌کنیم و آن هم انتشار دی‌اکسیدکربن توسط بشر در کره‌ی زمین است.

داوود مژدکانلو، مشاور اقتصادی و کسب‌وکار

اشتراک گذاری :
ارسال نظر